msu - The Museum of Contemporary Art Zagreb, Zagreb, Kroatien, 07.12.2022–26.03.2023
Nilbar Güreş, YABANCI / STRANGER, 2006, single channel video, 12:00 min (each video 03:00), loop
The exhibition Body and Territory: Art and Borders in Today's Austria departsfrom two dominant tendencies that mark contemporary art in Austria. It focuses on the tradition of radical performance and feminist legacy while giving a voice to those who are silenced—women, queer individuals, immigrants, refugees and migrants. Thirty artists and art collectives in more than seventy works demonstrate how the vulnerability, that emerged in Austrian art as a dominant topic in the early 20th century. by the late 1960s, became the main medium of radical forms of political resistance.
The part of the historical works are inter alia related to the former tri-country (Austria, Italy, Yugoslavia) Trigon Biennial, which took place in Graz until the 1990s. Alongside topics such as urban interventions, video art, the artistic process and gender roles, the Trigon exhibitions also contributed to the broadening and [...]
Verknüpfungen, Verkettungen und Verquickungen; Hybridisierung, Kreolisierung und Amalgamierung; Bastarde, Liaisonen, Aggregatoren, Myzele, Rhizome und netzwerkartige Gefüge: mixed up with others before we even begin setzt sich mit künstlerischen Phänomenen auseinander, die innerhalb der gegenwärtigen visuellen Kultur unterschiedliche, teils gegensätzliche Elemente miteinander verbinden. In der Ausstellung werden diese Formen des In-Berührung-Bringens und Miteinander-inBeziehung-Stehens gegen Gebote von Autonomie, Originalität und Authentizität, ja gegen eine in der westlichen Moderne forcierte und zuletzt auf den globalen Bühnen von Politik und Wirtschaft wieder verstärkt propagierte Idee von Reinheit in Stellung gebracht.
Die an der Ausstellung beteiligten Künstler*innen treten in Dialog mit Werken der mumok Sammlung sowie mit Objekten aus den Sammlungen des Naturhistorischen Museums Wien. Die Kombination [...]
Werner Feiersinger, Ohne Titel (Le Corbusier, Le Cabanon, Roquebrun), 2004, Farbfotografie
Die Sammlungsausstellung Changes nimmt neuere Sammlungszugänge wie etwa jene von Leidy Churchman, János Fájo, Philipp Fleischmann, Birke Gorm, Jojo Gronostay, Frida Orupabo oder Emily Wardill und teils noch nie im mumok gezeigte Werke in den Fokus und konfrontiert diese mit älteren Beständen, die auf diese Weise neu entdeckt werden können. Thematische Schwerpunkte beleuchten dabei einige aus gegenwärtiger Sicht relevante Kontexte: Abstraktionen, Texturen, Lebenswelten und Un/Sichtbarkeiten.
Der Ausstellungstitel Changes bezieht sich auf eine Arbeit des kürzlich verstorbenen Künstlers Sam Gilliam (1933–2022). Als wesentlich für seine künstlerische Praxis nennt er ein Gespür für die Bedeutung von Prozessen, von Veränderung, für die Wichtigkeit der Differenz selbst, eine Freiheit, die Dinge selbst in die Hand zu nehmen und ausgehend von seinen eigenen Ideen zu arbeiten [...]
Museo Tamayo, Mexico City, Mexiko, 01.10.2022–26.02.2023
Installation view, Generalization, Tania Pérez Córdova. Museo Tamayo, 2022, Photography by Gerardo Landa and Eduardo López (GLR Estudio), Courtesy of Museo Tamayo.
Generalization is the first solo exhibition of Mexican artist Tania Pérez Córdova (Mexico City, 1979) in a national institution that presents a representative selection of the last 10 years of her artistic production, as well as objects commissioned especially for this occasion. The artist works mainly with materials historically linked to sculptural practices such as metal, ceramics, plaster, glass and marble, however, in her work they interact with everyday objects such as clothing, jewelry, cigars, or contact lenses, which have an intimate relationship with the body.
Pérez Córdova has created conceptual sculptures whose compositions and dynamics poetically point to places that exceed the objects themselves and the space that houses them. In addition to paraphrasing familiar stories, these pieces reveal the potential of open narratives that do not determine the viewer's experience. On the contrary, they open, on the one hand, the [...]
Asier Mendizabal, war name, 2007, Verbrennung von Beton, Metall und Ethanol, Courtesy Guggenheim Bilbao Museum
Conceived as a giant triptych, the exhibition Sections / Intersections is made up of three thematic sections that engage in mutual dialogue and permit a new vision and rediscovery of the Guggenheim Museum Bilbao Collection as it celebrates its 25th Anniversary.
Marking History, on the third floor, features two of the cornerstones of the Guggenheim Museum Bilbao: the architecture of Frank Gehry in all its original luminosity, and some of the most outstanding pieces in the Collection, which individualize key moments in the history of art of the second half of the 20th century.
Presented in various chapters, Unfolding Narratives, on the second floor, brings together the works of some twenty artists who offer an expansive vision of the paradigms of narrative through multiple timeframes, movements, and thematically grouped styles.
Material Life, on the first floor, follows the trail of the fundamental elements of [...]
Roman Ondak, Double Pyramid (Detail), 2020. Foto: kunst-dokumentation.com
Stand L21, Halle 2.1
HUGO CANOILAS ADRIANA CZERNIN SVENJA DEININGER MELANIE EBENHOCH WERNER FEIERSINGER NILBAR GÜRES YU JI JÚLIUS KOLLER JAN MERTA ROMAN ONDAK TANIA PÉREZ CÓRDOVA MLADEN STILINOVIĆ