Nilbar Güreş

FO.KU.S - Foto Kunst Stadtforum, 27.11.2014–24.01.2015

Nilbar Güreş

Nilbar Güreş, SANSÜR TrabZONE SERİSİ’nden / CENSORSHIP from the TrabZONE SERIES, 2010

Nilbar Güreş geht es in ihrer Kunst um Fragen kultureller Identitäten und damit verbundene Normierungen. In ihren Fotografien, Videos und Collagen thematisiert sie die Klischees gesellschaftlicher Sichtbarkeit von Frauen, um provokante Gegenbilder zu entwerfen, in denen sie die traditionalistischen Rollenzuweisungen unterläuft und zugleich auch höchst subtil die abwehrende Haltung der westlichen Gesell­schaft gegenüber Kleidungsvorschriften religiös geprägter Kulturen ins Spiel bringt.

Filmischen Standbildern ähnlich konstruiert sie in Großfotos alltägliche Szenen, in die sie jedoch mit poetischer Erfindungsgabe und kritischem Witz irritierende Elemente einschleust. Die Bilder aus dem scheinbar konventionellen weiblichen Le­benszusammenhang werden nun merkwürdig rätselhaft und führen uns in eine viel­schichtige und widersprüchliche, auch nachdenklich stimmende andere [...]

26.11.2014

Kategorie: Ausstellungen

Tags: Güres

Benjamin Butler: Verzweigt

Museum Sinclair-Haus, 30.11.2014–22.02.2015

Benjamin Butler: Verzweigt

Benjamin Butler, Green Tree Blue View, 2003

Mit dem Zyklus, den der Baum jährlich durchläuft, mit seiner stetigen Erneuerung, steht der Baum nicht nur wesenhaft für die menschlichen Lebensalter, sondern ist auch universell ein Symbol für den Lauf der Welt und des Lebens. Auch optisch gleichen die Verzweigungen seiner Äste und Wurzeln den Adern und Gehirnverästelungen im menschlichen Körper, einem Flussdelta oder Blitzen – eine Grundstruktur, die überall auf der Welt vertreten ist und Leben ermöglicht. Auch der „Stammbaum“ folgt sinnbildlich diesem Muster.
Angesichts seiner lebenswichtigen Bedeutung für den Menschen, ist der Baum seit jeher elementarer Bestandteil unserer Gedanken. Er gehört daher auch zu den häufigsten abgebildeten Motiven in der Kunst. Mit der Ausstellung nimmt das Museum Sinclair-Haus also ein traditionelles Naturmotiv in den Blick, das auch in der zeitgenössischen Kunst vielfach bearbeitet worden ist. Erstmals werden [...]

25.11.2014

Kategorie: Ausstellungen

Tags: Butler

Nilbar Güres: On the moment of change there is always a new threshold of imagination

Artspace New Zealand, 05.12.2014–28.02.2015

Nilbar Güres: On the moment of change there is always a new threshold of imagination

Nilbar Güreş, Headstanding Totem, 2014

Diversions, Transfers and Connecting Flights

As a conceptual ground for developing contextual relationships with Auckland city, the second part of the programming for the exhibition On the moment of change there is always a new threshold of imagination, will operate as a stage. In collaboration with the Auckland Pride Festival, visiting artist Nilbar Güreş (Turkey) will contribute new works both within the exhibition and at offsite locations. This evolving exhibition, offering different levels of engagement for audiences, with exchanges of experience and knowledge, will eventually lead to different forms of publication, communication, and documentation.

As the first artist in residency during this year, Nilbar Güreş will be provided with a production budget to investigate the possibilities of extending forms of presentation, using the institution as an open studio. The dialogue between the art institution and the artist, will lead to a solo [...]

22.11.2014

Kategorie: Ausstellungen

Tags: Güres

Nilbar Güreş erhält den Msgr. Otto Mauer Preis 2014

Nilbar Güreş erhält den Msgr. Otto Mauer Preis 2014

Nilbar Güres, YOL AYRIMI TrabZONE SERİSİ’nden / JUNCTION from the TrabZONE SERIES, 2010

Wir gratulieren Nilbar Güreş zum Msgr. Otto Mauer Preis 2014!

Aus der Jury-Begründung:
„Die in Istanbul geborene Künstlerin lebt und arbeitet in Wien und Istanbul. In ihren Arbeiten greift sie in direkter und authentischer Weise gesellschaftspolitisch relevante Themen auf, ohne dabei klischeehaft zu wirken. Nilbar Güreş erzählt Geschichten über Geschlechterkonstruktionen, Sozialisierungsprozesse von Frauen, soziale Normen und Familienstrukturen. Sie nähert sich zentralen Fragen weiblicher Identität in unterschiedlichen kulturellen Kontexten an und überschreitet dabei die Trennungen von persönlich-privater und politischer Sphäre. Mit großer Ernsthaftigkeit und zugleich einem subtilen Humor erzählt sie auf [...]

20.11.2014

Kategorie: Ausstellungen

Tags: Güres

Mladen Stilinović: Just as money is the paper, gallery is the room

Osage Art Foundation, 20.11.2014–28.02.2015

 

The visual experience of the exhibition is conceived in collaboration with architect Ségolène Dubernet.
Just as money is the paper, the gallery is the room takes as its point of departure artist-organized exhibitions between 1979 and 2006 in Shanghai. Local and international artists have been invited to re-examine and respond to an archive of materials relating to such exhibitions. The archive takes a chronological approach, starting with the 12 Man Painting Exhibition that took place in 1979, and for the first time publicly showed different works by artists who did not belong to any artist association. Rather than institutions, artists were the sole aggregators of knowledge production through exhibition-making in the early 20th century, and later during the early ’80s—making these exhibitions an important vehicle, not only for making art public but as the only site of discourse due to the failure of institutions to do so. The [...]

20.11.2014

Kategorie: Ausstellungen

Tags: Stilinovic

Roman Ondák: Ajar

gb agency, 18.10.2014–17.01.2015

Roman Ondák: Ajar

Roman Ondák, Form of a Child, 1994/2014 (Detail)

Ajar, the title of the fourth exhibition by Roman Ondák at gb agency, refers to a partly open door, to the idea of a space that is enclosed yet still accessible, to a moment in transition, a moment of transmission. Here is an instance where the private meets the public, where the individual encounters the group. And this betweenness carries on across time throughout the exhibition with works created in either the 1990s or made for this show. Ajar has been built on a back and forth through time between a memory and the present. Ondák often creates such transitional spaces, readjustments within a system of vis-a-vis, sometimes in symmetry and sometimes in discord, where art borrows from life and life takes on an aesthetic form, becoming an artistic moment.
Door Left Ajar (2014), once being a part of the house of the artist in Bratislava, is a wood and glass door and doorframe that has been cut down. Removed from its original context, the piece symbolizes this [...]

19.11.2014

Kategorie: Ausstellungen

Tags: Ondak