Giuseppe Gabellone, Joe Scanlan: Nouvelles Impressions de Raymond Roussel

Palais de Tokyo, 27.02.–20.05.2013

Giuseppe Gabellone, Joe Scanlan: Nouvelles Impressions de Raymond Roussel

Ausstellungsansicht, Palais de Tokyo, 2013

Raymond Roussel is finally being celebrated in Paris: a long overdue event for this writer who for more than a century has occupied a central place in the imaginations of artists— some artists, but not the least important—, embodying the figure of the artist totally dedicated to his work, to the very boundaries of reason, the work of the artist who creates a “complete world”, “following only the inclination of his imagination” (André Breton). “New Impressions of Raymond Roussel” is a follow-up and a complement to the exhibition “Impressions of Raymond Roussel” which was held at the Museo Reina Sofia (Madrid) in 2011 and the Museu Serralves (Porto) in 2012. It outlined a diagonal history of 20th-century art, linking the points between artists and creative people who have talked of the influence of this author and his writings on their work: starting with, Marcel Duchamp, then the Surrealists, but also Michel Foucault [...]

26.02.2013

Kategorie: Ausstellungen

Tags: Gabellone, Scanlan

Roman Ondák: Now Here is also Nowhere: Part II

Henry Art Gallery/Stroum Gallery, 26.01.–05.05.2013

Roman Ondák: Now Here is also Nowhere: Part II

Roman Ondák, Stampede, 2011, Video

Now Here is also Nowhere is a two-part meditation and non-linear account of how—in making artworks about ideas and intangible concepts— artists continually question and destabilize the nature of the art object. The multi-generational exhibition includes works that examine the physicality of the body, both in its relation to the construction of form, and as a generator of knowledge and agent of change and exchange in diverse spheres of life. Works in the exhibition also deal with familiar but largely intangible concepts such as death, love, imagination, memory, knowledge systems, and the unknown.

The artworks in Now Here is also Nowhere are ephemeral, immaterial, and embrace contingency; many of them are the result of orchestrated private and/or public actions. The works in the exhibition act as a reminder that the desire to pose questions and address issues related to mind, body and soul are central to artistic practice.

Now Here is also Nowhere is [...]

20.02.2013

Kategorie: Ausstellungen

Tags: Ondak

Werner Feiersinger: Unter 10 – Wertvolles en miniature

Wien Museum, 31.01.–26.05.2013

Werner Feiersinger: Unter 10 – Wertvolles en miniature

Schätze aus den Sammlungen des Wien Museums, präsentiert mit strikter Spielregel: Kein Exponat ist größer als 10 Zentimeter. Das betrifft Breite, Höhe, Tiefe und Durchmesser. Lupen sind vorhanden.
Ein Festival der Schaulust, ein Parcours des Entdeckens und Staunens, der zur Feinjustierung des Blicks einlädt. Im Biedermeier trieb man die Kunst der Miniaturisierung ans Limit – "Finger-Calenderl", Miniaturbilder oder eine Pendeluhr in Fingerhut-Größe zeugen von Virtuosität auf kleinstem Raum. Aber es gibt auch handfeste funktionelle Gründe, warum Dinge klein sind: Das gilt für Babyutensilien ebenso wie für Reiseteleskop oder Riechfläschchen. In Zeiten der Illegalität mussten auch politische Flugzettel klein sein.
Der Begriff "Wertvolles" bezieht sich im Wien Museum nicht nur auf exquisite Kleinkunstwerke, sondern auch auf Zeitdokumente aus dem Alltag wie einen 50-Heller-Kassenschein aus dem Jahr [...]

14.02.2013

Kategorie: Ausstellungen

Tags: Feiersinger

Roman Ondák, Johannes Vogl: Goldrausch. Gegenwartskunst aus, mit oder über Gold

Villa Merkel, 17.02.–14.04.2013

Roman Ondák, Johannes Vogl: Goldrausch. Gegenwartskunst aus, mit oder über Gold

Johannes Vogl, 1 Oz. Tr., 2006, Detail

GOLD ist ein Werkstoff mit vielen Facetten und Bedeutungsebenen. Zwischen Faszination, Verehrung und Begierde spielt das Edelmetall seit Jahrhunderten eine besondere Rolle.
Die Ausstellung untersucht die unterschiedlichen Erscheinungsformen von Gold in aktuellen Arbeiten. Für die zeitgenössische Kunst scheint der Reiz im Umgang mit Gold gerade im „Traditionsballast“ zu liegen und in all den Bedeutungsebenen, die sich mit dem auratischen Werkstoff assoziieren.
Die Werke der 18 internationalen Künstler repräsentieren eine ironische, kritische und hintergründige Beschäftigung mit dem Thema. Unter anderem ist Joseph Beuys mit der titelgebenden Arbeit Goldrausch in der Ausstellung vertreten.
Das Bonbonfeld „Untitled“ (Placebo-Landscape for Roni), 1993 von Felix-Gonzales-Torres erstrahlt im glänzenden Gold und eine goldene Kugel von Kris Martin (100 Years, 2004) trägt die Verheißung in [...]

13.02.2013

Kategorie: Ausstellungen

Tags: Ondak, Vogl

Jakob Kolding: The Society Without Qualities

Tensta Konsthall, 14.02.–26.05.2013

Jakob Kolding: The Society Without Qualities

Jakob Kolding, The Uncertainty of the Stability

The Society Without Qualities revisits some of the concerns of the 1960s,such as education, militancy, experimental urban planning, the child as an active historical subject, and the critical use of the art institution. The exhibition also deals with the representation of children in art and society. The Society Without Qualities is in part a historical exhibition that takes its point of departure around the time of the youth revolt in 1968, and works its way through positions in art and architecture of the 1970s and 1980s up till the present day. Unlike Palle Nielsen’s legendary Modellen at Moderna Museet in 1968, however, The Society Without Qualities asks what it would mean to proceed without a model or an image of the society to come; what it would mean to not project any figurative qualities onto the future?

Tensta Konsthall

12.02.2013

Kategorie: Ausstellungen

Tags: Kolding

Július Koller, Roman Ondák: Inventing a future

gb agency, 26.01.–16.03.2013

Július Koller, Roman Ondák: Inventing a future

Roman Ondák / Július Koller, Teenagers, 2002

This group show is inspired by a citation used in one of Jiří Kovanda's collages named “The end of utopia”: “The euphoria has ended. Let's start it again.”

This injunction could sound like an acknowledgement, one of some kind of disillusion. The end of utopias. The causes remain unknown, but it announces a breaking point. We are forced to a new beginning. Blank screen at the end of an apocalyptic movie : what we've known is no more, let's start over again.

But all the pieces shown in the exhibition share this ambiguity : announcing a possible failure or the end of an era, they nevertheless create at the same time a new field of possibilities. Between anachronism, retro-futurism and fictionalized past, they fall within an odd and non-lineal temporality : per se, they contain at once the idea of the past, of the present and of the future. The artists shown in the exhibition are indeed not that interested in the end of a story [...]

12.02.2013

Kategorie: Ausstellungen

Tags: Koller, Ondak