Yu Ji: Spontaneous Decisions II

Centre Pompidou x West Bund Museum Project, Shangahi, China, 27.04.–08.08.2021

Yu Ji: Spontaneous Decisions II

Yu Ji, Spontaneous Decisions II, Centre Pompidou x West Bund Museum Project, 2021

After “Remain Calm”, the project by Nile Koetting presented in 2019-2020, Gallery 0 is hosting Shanghai based artist Yu Ji, whose artistic research over the past ten years has focused on the work of time in the face of the rapidly changing urban world. Her work evokes sculpture as a perpetual project in which mass, texture, materials and form compose a temporary landscape. Working in situ using each specific location and context, she creates a liminal space between two worlds, a sensitive field to host opposing forces and produce fertile accidents.

Yu Ji’s practice is based on the techniques of sculpture, a traditional medium that she reinterprets through installations, performance and video. The duration and manual transformation of materials are central to her work. Her Flesh in Stone series, begun in 2012, places particular importance on the sculptural process and relates to the principle of imprint through the direct contact between the object and its [...]

27.04.2021

Kategorie: Ausstellungen

Tags: Yu Ji

Nilbar Güreş: Le Salon Turc, part of ULAY WAS HERE

mit Pierre Bal-Blanc, Stedelijk Museum Amsterdam

Nilbar Güreş: Le Salon Turc, part of ULAY WAS HERE

Nilbar Güres, Under the Skin, 2019

Upon invitation from the Stedelijk Museum Amsterdam, in the framework of Ulay Was Here (21.11.2020 – 30.05.2021), de Appel presents:

Here is Ulay with

Georgia Sagri (20.11.2020 – 18.01.2021)
Pierre Bal-Blanc ft. Nilbar Güreş a.o. (19.01. – 30.05.2021)
Lotte Reimann (02.03. – 30.05.2021)

Working at the intersection of curatorial and artistic practice, Pierre Bal-Blanc proposes Le Salon Turc, a ‘conversation score’, written in response to Ulay’s own notation of his 1976 action Irritation: there is a Criminal Touch to Art. By reading the conversation score as it appears right below this text, viewers can find out more about the sculptural contribution of artist Nilbar Güreş as well as the selection of a painting from the Stedelijk’s collection by Jean Brusselmans and a musical theme by Camille Saint-Saëns.

[...]

25.04.2021

Kategorie: Ausstellungen

Tags: Güres

Nilbar Güreş recieves the Prix Maud Mottier 2021

Prize from the legacy of Mme M. Mottier-Lovis

Nilbar Güreş recieves the Prix Maud Mottier 2021

Prix Maud Mottier jury, museum director Felicity Lunn with Nilbar Güreş. Photo: Stefan Rohner

Since 2015 the Kunsthaus Pasquart in Biel has been awarding the Prix Maud Mottier to artists who work primarily in the medium of painting. The prize from the legacy of Mme M. Mottier-Lovis is awarded twice a year, at least one of which is awarded in connection with a solo exhibition at the Kunsthaus Pasquart.

Nilbar’s solo show Sour as a Lemon at Kunsthaus Paquart is on view until 13th June 2021.
A publication accompanying the exhibition with a text by Pierre Bal Blanc and an interview with the artist will be published by Verlag für moderne Kunst. With the kind support of the Federal Chancellery Vienna, the Austrian Cultural Forum Bern, and the SAHA Association.

Nilbar Güreş' previous awards:
2013 Professor-Hilde-Goldschmidt-Award (AT)
2014 Msgr. Otto Mauer Award (AT)
2015 BC21 Art Award (AT)
2018 De'Longhi Art [...]

24.04.2021

Kategorie: Ausstellungen

Tags: Güres

Nilbar Güreş: Sour as a Lemon

Pasquart Kunsthaus, Biel, Switzerland, 17.04.–13.06.2021

Nilbar Güreş: Sour as a Lemon

Ausstellungsansicht, Kunsthaus Pasquart, 2021. Foto © Stefan Rohner

Nilbar Güreş (*1977, TUR) lebt und arbeitet in Wien und Istanbul und ist eine der interessantesten und international erfolgreichsten zeitgenössischen Künstlerinnen. Ihr Werk setzt sich mit gesellschaftlichen Fragestellungen wie Interkulturalität oder queeren Lebensweisen auseinander und beleuchtet Möglichkeiten einer offenen Gesellschaft. Die künstlerische Sensibilisierung auf Grenzdiskurse hat einen nachhaltigen Charakter. Güreş hinterfragt konventionelle Geschlechterrollen und -beziehungen und deutet Potenziale an, feminine und queere Identitäten zu stärken. Ihre künstlerische Praxis basiert auf subtilen Momenten des Widerstands, deren Inszenierung am Rande des Alltags besonnen radikal wirken. Nilbar Güreş’ Werk ist von Humor und spielerischer Ironie gezeichnet und offenbart eine konsequente Kritik an [...]

17.04.2021

Kategorie: Ausstellungen

Tags: Güres

Adriana Czernin: Ways of Seeing Abstraction – Werke aus der Sammlung Deutsche Bank

PalaisPopulaire, Berlin, 27.03.2021 – 05.02.2022

Adriana Czernin: Ways of Seeing Abstraction –  Werke aus der Sammlung Deutsche Bank

Adriana Czernin, Ibn Tulun 98, 2018  

Das PalaisPopulaire zeigt mit „Ways of Seeing Abstraction“aktuelle Aspekte internationaler, abstrakter Kunst.

Seit ihren revolutionären Anfängen zu Beginn des 20. Jahrhunderts hat die abstrakte Kunst immer wieder Blütezeiten erlebt, Anfeindungen und Verboten getrotzt. Gerade heute widmen sich Künstler*innen und Museen zunehmend diesem Thema. .

Die dritte Schau aus der Sammlung der Deutschen Bank im PalaisPopulaire umfasst über 200 Werke von 1959 bis 2021. Gezeigt werden nicht nur – wie in den beiden Ausstellungen zuvor – Zeichnungen und Fotografien, sondern erstmals auch signifikante Gemälde und Druckgrafiken. Wie die Sammlung Deutsche Bank [...]

26.03.2021

Kategorie: Ausstellungen

Tags: Czernin

Christine und Irene Hohenbüchler: CARLONE CONTEMPORARY

Belvedere, Wien, 18.03.–12.09.2021

Christine und Irene Hohenbüchler: CARLONE CONTEMPORARY

Foto: Johannes Stoll / Belvedere, Wien

Das Belvedere präsentiert ab Frühjahr 2021 in der Reihe CARLONE CONTEMPORARY skulpturale Objekte von Irene und Christine Hohenbüchler. Diese sind im Rahmen einer großzügigen Schenkung von Werken der österreichischen Künstlerinnen an das Museum gelangt. Die Skulpturen treten in einen Dialog mit dem allegorischen Bildprogramm des Carlone-Saals und der Geschichte des barocken Schlosses.

Partizipation, die Auseinandersetzung mit sozialen und politischen Fragestellungen, offene Gestaltungsprozesse und die Thematisierung künstlerischer Urheberschaft prägen das Œuvre von Christine und Irene Hohenbüchler. Das umfassende Konvolut der Schenkung an das Belvedere umfasst frühe Arbeiten der Schwestern aus den 1990er-Jahren, die in multipler Autorschaft und oft in Zusammenarbeit mit Menschen aus gesellschaftlichen Randgruppen entstanden sind. 

Die künstlerische Praxis von Christine und Irene [...]

18.03.2021

Kategorie: Ausstellungen

Tags: Hohenbüchler